nedjelja, 6. studenoga 2016.

Blago sa šufita: spašavanje sakralne baštine u srcu splitske Zagore

U posljednjem broju Universitasa, sveučilišnih novina koje izlaze jednom mjesečno kao podlistak Jutarnjega lista i Slobodne Dalmacije, objavljen je moj članak "Blago sa šufita: spašavanje sakralne baštine u srcu splitske Zagore”. Tekst govori o višegodišnjem projektu očuvanja umjetnina iz crkve Rođenja Blažene Djevice Marije u Muću Donjem koji je uspješno okončan u rujnu ove godine. Novinski je članak bio popraćen dvjema slikama, a ovdje ih donosim desetak.



Blago sa šufita: spašavanje sakralne baštine u srcu splitske Zagore", članak objavljen u 83. broju Universitasa 


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Blago sa šufita: spašavanje sakralne baštine u srcu splitske Zagore 

PIŠE: Sagita Mirjam Sunara (pseudonim: Anastazia Cambi)
Objavljeno u Universitasu : hrvatskim sveučilišnim novinama, god. VIII., br. 83, 10. listopada 2016., str. 23



U crkvi Rođenja Blažene Djevice Marije u Muću Donjem svečano je obilježen kraj četverogodišnjeg projekta u okviru kojega je sačuvana od propadanja zbirka umjetnina te crkve. Konzerviranje i prezentacija te male, ali vrijedne sakralne zbirke trebali bi služiti kao poticaj i putokaz ostalim župama 



U subotu 10. rujna 2016. svečano je otvoren stalni izložbeni postav zbirke umjetnina crkve Rođenja Blažene Djevice Marije (Male Gospe) u Muću Donjem. Tom je prigodom Sagita Mirjam Sunara, pročelnica Odsjeka za konzervaciju-restauraciju Umjetničke akademije u Splitu, održala predavanje o višegodišnjem projektu očuvanja predmeta pronađenih u potkrovlju, zvoniku i sakristiji crkve, a koji čine okosnicu stalnoga postava ove male zbirke. U konzervatorsko-restauratorskim radovima na umjetninama sudjelovalo je nekoliko naraštaja studenata konzervacije-restauracije. Mnogi od njih na tom su projektu stekli prva praktična znanja i vještine. Realizacija projekta ne bi bila moguća bez svesrdne podrške don Ivana Barišića, čija je župa ove godine proslavila 298. godišnjicu svojega utemeljenja.




Svečano otvorenje stalnog izložbenog postava zbirke umjetnina crkve Rođenja B. D. Marije privuklo je brojnu publiku (foto: Vedran Perkov)
  

Unutrašnjost crkve Rođenja B. D. Marije. Stalni postav crkvene zbirke nalazi se na pjevalištu
  
Sagita Mirjam Sunara održala je predavanje o konzervatorsko-restauratorskim radovima na izloženim predmetima (foto: V. Perkov)


Prvi kontakt između Župe Male Gospe iz Muća Donjeg i Odsjeka za konzervaciju-restauraciju Umjetničke akademije u Splitu uspostavljen je 2005. godine. Suradnja je formalizirana godinu dana kasnije, 2006., kada je na restauriranje zaprimljena slika Gospa Lurdska iz crkve Imena Isusova / Imena Marijina u Postinju Gornjem, jedne od dvije velike crkve Župe Male Gospe. Konzervatorsko-restauratorski zahvat na Gospi Lurdskoj trajao je šest godina, a vodila ga je Sagita Mirjam Sunara.

Kada su 2012. godine okončani radovi na slici, Sunara je pokrenula još jedan veliki projekt u Župi Male Gospe: preventivnu zaštitu, konzerviranje i djelomično restauriranje ugrožene sakralne baštine iz crkve Rođenja B. D. Marije u Muću Donjem. Tim su projektom bile obuhvaćene dvije skulpture, Božji grob, desetak kanonskih tablica, nekoliko manjih metalnih predmeta i liturgijsko ruho. Najstariji predmeti datiraju iz 18. stoljeća. Većina ih je bila u jako lošem stanju, jer su godinama, pa i desetljećima, bili prepušteni propadanju.

Konzervatorsko-restauratorski radovi započeli su sredinom 2012. godine, a okončani su u rujnu 2016. U njima je sudjelovalo četrdesetak studenata konzervacije-restauracije. Radovi su se izvodili dijelom u okviru nastave iz kolegija koje vodi profesorica Sunara, a dijelom preko ljetnih praznika i za vrijeme ispitnih rokova. Studenti su, dakle, odvajali svoje slobodno vrijeme za rad na projektu. Svojim radom i zalaganjem osobito su se istaknuli: Jure Balić, Mateo Curić, Nikolina Drlje, Bernarda Đurić, Lucija Fradelić, Jelena Hudinčec, Dorotea Krstić, Silvija Matas, Nives Mijić, Matea Milat, Sara Schmidt, Katarina Strinić, Tina Tomšič, Emilija Vranković i Martin Zohil.


Teško oštećeni Božji grob (19. st.) pronađen je na prvome katu zvonika (foto: S. M. Sunara)

Božji grob – stanje nakon konzervatorsko-restauratorskog zahvata. Cilj zahvata na svim drvenim polikromiranim predmetima bio je zaustaviti njihovo propadanje i omogućiti njihovo izlaganje. Naknadne intervencije, poput preslika, nisu se uklanjale (foto: S. M. Sunara)


Skulptura Sv. Antuna Padovanskog (18. st.), kanonske tablice (19. i 20. st.) i nekoliko manjih metalnih predmeta (18. i 19. st.) pronađeni su u potkrovlju crkve. Potkrovlja i podrumi nisu dobra mjesta za čuvanje umjetnina (foto: S. M. Sunara)

Studenti konzervacije-restauracije spuštaju skulpturu Sv. Antuna Padovanskog

Skulptura Sv. Antuna Padovanskog – detalj nakon čišćenja (foto: S. M. Sunara)

Skulptura Sv. Antuna Padovanskog – detalj nakon konzervatorsko-restauratorskog zahvata. Rekonstrukcijski zahvati ograničili su se na lice sv. Antuna: nadomješten mu je vrh nosa, jer je to oštećenje agresivno narušavalo ljepotu skulpture (foto: S. M. Sunara)


Vraćanje dostojanstva odbačenim i zaboravljenim umjetninama

Konzervatorsko-restauratorske radove na predmetima iz crkve Rođenja B. D. Marije najvećim je dijelom financiralo Ministarstvo kulture RH kroz program financiranja zaštite kulturnih dobara. Dio troškova podmirila je Župa Male Gospe. Sva su sredstva utrošena za nabavu restauratorskih materijala; rad se nije naplaćivao.

Za vrijeme trajanja radova, u siječnju 2014., rodila se ideja da se u crkvi postavi vitrina u kojoj će biti izložene obrađene umjetnine. Većina se predmeta, naime, ranije nalazila u potkrovlju i zvoniku crkve, u popuno neprimjerenim uvjetima koji su i doveli do njihova propadanja. Jedini slobodan prostor u crkvi gdje bi se takva vitrina mogla postaviti bio je na pjevalištu. Daljnjom razradom te ideje odlučeno je da će se na pjevalište postaviti stalna izložba kojom će se vjernicima i posjetiteljima predstaviti zbirka sakralnih umjetnina i radovi na njezinu očuvanju.

Likovni postav izložbe koncipirali su Sagita Mirjam Sunara i Vedran Perkov. Perkov je projektirao dvije izložbene vitrine, a Sunara je priredila tekst i fotografije koji prate eksponate. Izrada vitrina povjerena je stolaru Mladenu Stipici. Trošak izrade vitrina podmiren je iz sredstava donacija Splitsko-dalmatinske županije, Općine Klis, Grada Solina i župljana Župe Male Gospe. Zahvaljujući zalaganju don Ivana Barišića i predanome radu profesorice Sunare, njezinih studenata i stručnih suradnika, u srcu splitske Zagore sada se nalazi školski primjer konzerviranja i prezentiranja sakralne baštine.



Gornji dio vitrine namijenjen je izlaganju predmeta, a donji dio služi za pohranu (foto: S. M. Sunara)


Svečano otvorenje ove male zbirke, koje je bilo upriličeno dva dana nakon proslave blagdana Male Gospe, zaštitnice crkve i župe u Donjemu Muću, privuklo je brojne posjetitelje. Svečanost su svojom prisutnošću uveličali članovi Povijesne postrojbe "Kliški uskoci", Kulturno-umjetničkog društva "Branimir 888 Muć", Dobrovoljnog vatrogasnog društva Muć i polaznici Dječjega vrtića Muć koji su za tu prigodu odjenuli tradicionalne nošnje svojega kraja. Tri mlade glazbenice iz Muća – Anđela Orlović (klavir), Emanuela Jerčić (violina) i Ivana Bebić (gitara) – izvele su nekoliko prigodnih skladbi.



Zajednička fotografija pred crkvom (foto: I. Alduk)

Nema komentara:

Objavi komentar